Idag gäller det!
Det kommer att bli en väldigt spännande valvaka och en riktig rysare tror jag
Ska ni följa valet på TV, radio eller annat?
/Maria

Jag kommer inte sitta och höka framför valvakan men jag kommer att hålla lite koll ändå.
Skynda långsamt så går det fortare.
Ja, jag kommer nog att sitta ganska klistrad ikväll.
Det jämna läget kan leda till rekordhögt valdeltagande. Varje röst kan få betydelse.
"- Jag tänker rösta.
Varför då?
- Jag vill inte att Sverigedemokraterna ska få mandat. Jag ska taktikrösta på något sätt, säger Kristoffer Karlsson till SR Halland."
Jag tror också att ett högt valdeltagande kan göra att vi slipper att få in (sd) i riksdagen. Vårt land har så stolta traditioner. Till skillnad från t.o.m. våra grannländer släppte vi t.ex. inte in nazisterna i riksdagen på 1930-talet.
Det vore fantastiskt att kunna vara stolt även på måndag!
"Gapet mellan regeringsalternativen varierade mellan 3,0 och 6,4 procentenheter.
För SD låg väljarstödet mellan 3,8 och 7,2 procent. Gränsen till riksdagen går vid 4,0 procent.
Sent omsider i valrörelsen har de rödgröna alltså fått blodvittring. De senaste dagarnas exempel på sjuka människor som utförsäkrats har gett nytt blod i oppositionens valkampanj."
Samma källa som #3.
Valet är alltså helt öppet på alla vis. Gå och rösta!
Jag kommer nog att kolla på Aftonbladet - de brukar ha snabba uppdateringar.
Självklart röstar man!
Kommer också att följa valvaken till stor del.
Jag ska följa valvakan på TV hela kvällen…enormt spännande!!
Jag tittar på tv hela dagen och tittar in på nätet emellanåt.

Har precis varit och röstat. In i det sista var jag i valet och kvalet vad gäller kommunen, men bestämde mig där på plats. Hittade en representant för det partiet jag funderat över och efter en stunds pratande med honom så blev det enklare. Till riksdag och landsting hade jag redan bestämt mig.
Jag ångerröstade, och det var visst första gången det hände i här i bygden verkade det som.. en äldre herre som tog emot röstsedlarna påpekade att det aldrig hänt under hans tid. 
Jag har också varit och röstat precis. Det blev ett beslut precis innan jag gick hemifrån. Fördelade mina tre röster på två partier.

#11. Precis som jag också gjorde, fördelade på två partier
.
Utanför vallokalen stod som vanligt representanter för partierna och delade ut lappar.
Det här året fanns en sverigedemokrat med. Han stod till vänster om dörren.
På andra sidan hade de andra samlat sig - från såväl höger som vänster.
Det var rätt tydligt var skiljelinjen gick. Ett av de riktiga partierna, eller ett parti vars representant man helst inte vill stå nära…
#13 Usch, det måste ha sett för tråkigt ut. Vuxna människor som "mobbar". Hur skulle det se ut om barn gjorde så? Vilka föredömen..
Alla ska ju vara lika värda, säger en del, men så är det tydligen inte. Att man tycker si och så är en sak, men att visa det så öppet och när många tar med sig barnen för en högtidlig stund. Nej, sånt gillar jag inte.
Jag tycker det känns bra att samtliga partier från såväl höger som vänster står upp och tar avstånd och markerar sina åsikter.
#14 Jag skulle inte ha några problem med att förklara för ett barn varför uppdelningen såg ut som den gjorde.
Barn är inte dumma
/Maria
#15 Jag tycker att även barn ska lära sig att folk får ha sina åsikter utan att mobba dem.
Barn kan vara väldigt dumma mot varandra.
" Min mamma mobbar sd:are, hon tycker inte om dem för att de inte vill att alla ska få komma till Sverige, så då kan jag mobba dig för du har en pappa som suttit i fängelse, jag tycker inte om dem som har gjort något dumt."
Du drar liknelser så man kan häpna.
/Maria
#16 Jag håller faktiskt med om grundtanken bakom det du säger.
Barn lär sig genom att se och uppleva. Jag skulle inte vilja att mina barn lärde sig att man får mobba ut andra människor pga deras åsikter mer än jag skulle vilja att de lär sig mobba ut människor pga hudfärg, ursprung, religion eller liknande. Respekt är aldrig bortkastat!

Ja jag måste nog också säga att jag tycker det är en aning otäckt. Själv skulle jag inte ens komma i närheten av att rösta på SD, men att klumpa ihop sig på ena sidan och lämna en ensam människa utanför tycker jag är fult.

Jag skja titta på tv :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Som politiker tror jag nog att man kan ta det. Annars lär man inte komma långt.
Handlar det enbart om "vem man ska stå bredvid" så tror jag inte någon bryter ihop för det
Man har väl också rätt att visa avståndstagande eller? Alla pratar om rättigheter hit och dit. Då ska jag väl ändå ha rätten och friheten att ställa mig var jag vill.
/Maria

#21. Fast det är väl inte fråga om, om man kan ta det eller inte. Det är väl ändå tanken som sådan. Inte heller tror jag det handlar om vem som ska stå brevid, för här var det väl snarare fråga om att ingen stod brevid.
Rätten att ställa dig var du vill innefattar ju alla. Alltså är det då helt ok att man, i en skola eller arbetsplats, lämnar någon utanför gemenskapen, med samma hänvisning som du nu gav?
Ja om någon öppet deklarerar sin, i mina öron obehagliga människosyn, så tar jag avstånd.
Aldrig över andra meningsskiljaktigheter.
/Maria

#23. Jo men det gör jag också. Jag tar avstånd, men jag skulle säkert ställ mig brevid personen ifråga, och det bara för att mitt samvete inte skulle tillåta att någon, så demostrativt, ställs utanför. Skillnaden mellan dig och mig i ett sånt här fall (kanske) är att jag direkt talar om var jag står, men det innebär inte att jag, demostrativt, skulle ställa mig flera meter ifrån.
Det är inte alltid så enkla saker som meningskiljaktigheter som ställer en människa utanför i skolan eller arbetsplatsen.
#21 Ja, men man kan ju tänka på hur man behandlar människor… Att protestera mot mobbing genom att mobba ut mobbaren är inte det smartaste man kan göra direkt.
#22 Precis! Jag har rätten att umgås med vem jag vill och prata med vem jag vill, men det ger mig inte automatiskt rätten till att mobba människor.
Vad får dig att tro att jag inte talar om vart jag står?
Sedan att jag bokstavligen "står" längre bort är ju bara att befästa min åsikt ännu mer.
OBS, nu pratar jag valscenariot utanför en vallokal och gör inga som helst kopplingar till arbetsplatser eller skola.
/Maria
#26 Aa, politik är såklart lite annorlunda än skola och jobb!
Jag är bara av den åsikten att ens mentalitet följer med en vart man än går. Har du inställningen att respektera andra människor (även när du tycker illa om dem) så följer det med dig i alla situationer. Jag är inte alltid så bra på det men jag jobbar stenhårt på det. 
Jag pratar enbart om SD:s värderingar och inget annat.
/Maria
#13 gör man sånt där, det tycker jag är tydliga tecken på dålig självkänsla.

#26. Jag skrev, inom parantes, kanske. Alltså var det inte ett påstående.
Jo men även om det är ett valscenario så spelar det ingen roll. Att ställa någon utanför är lika fult ändå, oavsett. Varför skulle det föresten stanna just där, det speglar ju ändå hur ett samhälle fungerar när det är som värst tycker jag. Man grupperar sig och lämnar någon utanför, sen spelar det ingen roll vad motivet är. Vad tror du hade sagts om man grupperat sig och lämnat en moderat utanför? Eller en sosse? Då hade det inte varit lika rumsrent längre.
För min del är det alltid bättre att tala om var man själv står och hur man ser på saken, än att flytta sig några meter ifrån en annan människa.
Jag tycker inte att SD har en rumsren politik.
/Maria
#17 Ja, men det är så jag ser på det.
Jag sitter framför valet just nu på tv och än så länge ser det ut att gå bra för alliansen.
Måste iaf säga att om inte de rödgröna vinner, så tror jag att det inte är helt negativt med sd i riksdagen. Jag har inga fördomar, utan jag ser till det som sker. Hade inte "problem" med Moderater förut heller, men nu… 
Jag hoppas på att Piratpartiet och Miljöpartiet kan ta sig upp!