Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Välfärdssystem

"Sverige tycker: fler vill ha tiggeriförbud"

2015-04-03 08:39 #0 av: [Carpinus]

"Hälften av svenskarna vill lagstifta mot tiggeri. En ny mätning från Aftonbladet/Sverige Tycker visar att stödet för ett förbud har ökat radikalt på bara ett halvår. Men statsminister Stefan Löfven (S) ger förslaget tummen ner.

– Att lagstifta mot fattigdom är ett slag i luften. Vi måste göra något helt annat, säger han."

Vad tycker du? Har din inställning förändrats sedan tiggarna först dök upp, och i så fall på vilket sätt?

Anmäl
2015-04-03 12:21 #1 av: Jimmy.L

Har inte ändrat inställning att man bör hjälpa dom i deras hemländer.

Anmäl
2015-04-05 01:23 #2 av: Thaeri

Vi ska ställa en sjuinihelsikes massa krav på Rumänien och Bulgarien, och vi ska verka för att även romer ska kunna få vettiga levnadsförhållande där.

Men att förbjuda tiggeri är helt fel väg att gå, som Löfven  säger kan man inte förbjuda fattigdom, och det är fattigdom som gör att de kommer hit. Hade de haft alternativ hade de knappast tiggt, och speciellt inte i Sverige mitt i vintern.

Anmäl
2015-04-06 09:37 #3 av: Imasy

Jag tycker inte det är trevligt att trampa över tiggare och skulle inte bli ledsen om de försvann från butikerna. Men att förbjuda något de inte kan rå över är fel.

MEN, då måste de ju också kunna ha en drägligt vardag där de kommer ifrån. 

Så som jag har fattat så är det ju ett flertal europeiska länder som har dessa tiggar-problem. Jag fattar verkligen inte varför alla dessa länder/ EU går ihop och sätter press på Rumänien.

// Jennie - Sajtvärd för Katter, Hamster, Dvärghamster, Brott och Litteratur. 

~Välkommen!~

Anmäl
2015-04-06 10:22 #4 av: [Carpinus]

För min del har jag blivit allt mer negativ till tiggarnas förekomst på gatorna. Tyvärr känns det mest som om alla välmenande åtgärder från beslutande politiker och myndigheter bara fungerar som en tiggarmagnet, i all synnerhet som många andra länder skärper sina lösdriverilagar. Läste om en handlarföreträdare i Holland som konstaterade att innan tiggarförbudet kunde man stöta på tre tiggare på en sträcka av några hundra meter affärsgata, medan det blivit tomt efter tiggeriförbudet. Går jag ett par hundra meter på vissa affärsgator i Göteborg kan jag passera både tio och femton tiggare. (Kanske har vi övertagit en del av dem från Holland?)

De flesta av oss tycker att det är självklart att de här utsatta människorna skall ha hjälp till ett anständigt liv därhemma, och läser man vad de själva säger så vill de själva inget hellre. Men EU har ju inte lämnat länderna utan hjälp, sanningen är väl snarare att länderna det gäller inte vill eller kan  utnyttja bidragen, eller också så försvinner pengarna på vägen. Kanske är det bekvämare att låta de utsatta löpa vind för våg i andra länder, så att man dels blir av med dem och dels slipper engagera sig? Därför känns ropen till mer hjälp åt tiggarna på deras hemmaplan lönlösa, så länge EU inte ser till att deras hemländer använde det man redan fått på rätt sätt!

(Länken är visserligen till en ett år gammal artikel, men jag skulle inte tro att något förändrats sedan dess...)

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/

Anmäl
2015-04-06 11:54 #5 av: RobinEH

Så det är alltså romerska tiggare man skall lagstifta mot?

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-04-06 14:08 #6 av: [Carpinus]

#5 Nej, i så fall hade det väl stått det?  Vad jag ser står det att man vill lagstifta mot "tiggeri", inte "romskt tiggeri".  Etnicitet kan ju inte finnas med i en lagtext, det skall  vara lika för alla, så det räcker med ett förbud mot tiggeri. Sedan går det ju att förbigå  det med att sälja skosnören eller en tidning, men tiggeriförbudet skulle i alla fall vara en anpassning till många andra länders lagstiftning. Då slipper Sverige bli såväl himmelrike som avstjälpningsplats för EU-tiggare.

http://www.expressen.se/kvallsposten/danmark-vill-kora-bort-tiggarna--till-sverige/

Anmäl
2015-04-06 14:48 #7 av: Imasy

Fast indirekt så känns det väl som att det är så? Jag har inte sett något vit/etnisk svensk tigga iaf.

Såg en tiggare på busstationen i Oslo som jag antar var norsk, eller åtminstånde av nordisk härkomst, men före honom har jag inte sett någon "härifrån" på vääääldigt länge.

~Välkommen!~

Anmäl
2015-04-06 14:58 #8 av: [Carpinus]

#7 Fast visst händer det! Så sent som förra veckan blev jag och andra på en busshållplats trakasserade av en nedgången svensk mogen dam som ville ha två kronor till något. Tror att vi kommer att få vänja oss vid att tillvägagångssättet sprider sig...

Anmäl
2015-04-06 15:05 #9 av: RobinEH

Jag syftade till det som står i denna tråd, inte vad du länkat till.

Har du testat att prata med dem? Jag har personligen pratat med 6st svenska tiggare, 3st polska, 2st tyska, 1 bulgarisk, 1 norsk samt 1 estnisk.

Det läggs ofta fokus just på romer när man talar om tiggare. När man talar för förbud mot tiggeri så kommer det ofta på tal om att tiggarna skall hjälpas på plats, i Rumänien. Antingen så förbjuder man fattigdom, eller så förbjuder man fattigdom med specifik etnicitet.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2015-04-06 15:10 #10 av: Imasy

Ingen politiker skulle väl göra karriär om man säger att att man vill förbjuda att romerna (specifikt) kommer hit och tigger, men, innan de började göra entre här, var tiggeriet ens ett problem då?

Jag vet att det finns hemlösa överallt, men de hemlösa vi har här i krokarna har jag aldrig sett tigga. Möjligtvis att de frågat efter en cigg, om de kan få en urdrucken pantburk etc, men det ser jag inte som tiggeri på det viset.

~Välkommen!~

Anmäl
2015-04-06 15:14 #11 av: [Carpinus]

#9 Var är i tråden står det att det är just "romerska" tiggare man skall lagstifta mot? Du kanske skulle ha taggat just det inlägget.

Anmäl
2015-04-06 17:59 #12 av: Maria

Passar på att lägga in denna filmsnutt med Ola Söderholm som jag tycker passar bra.

/Maria

Anmäl
2015-04-07 10:02 #13 av: sanna70

"Jag har fått hjälp av väktarna vid Ringen två gånger när jag blivit attackerad och hotad av EU-migranter, både män och kvinnor. Många av mina kunder blir arga på EU-migranterna och det är lite jobbigt att höra det, märka att hatet ökar. För de kommer ju hit från svåra förhållanden. Det har blivit värre och värre, sen i höstas har det bara blivit värre och värre.."

http://www.situationsthlm.se/artikel/andra-gator-idag

"Problem är inga stoppskyltar,det är vägvisare" 

Anmäl
2016-08-18 20:32 #14 av: [Nomen Nescio]

#0 "Regeringen överväger att införa tiggeriförbud i Sverige. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) tänker särskilt studera de modeller som finns i våra nordiska grannländer.

– Det är naturligt att vi tar del av erfarenheterna från andra länder, säger han."---

"Han vill inte spekulera om vad regeringskollegorna i Miljöpartiet tycker om ett eventuellt tiggeriförbud utan vill först utvärdera grannländernas lösningar innan han lyfter frågan i regeringen."---

DN

Anmäl
2016-08-18 21:53 #15 av: [Nomen Nescio]

#14 "Regeringen överväger att införa tiggeriförbud. Men saken är inte avstämd med samarbetspartiet Miljöpartiet - där delar av partiet dömer ut förslaget.

– Det kommer inte läggas fram, säger riksdagsledamot Rasmus Ling, MP."---

Expressen

Anmäl
2016-08-19 06:11 #16 av: kamera0710

#15 Hur ser du på tankarna i inlägg #12?

Anmäl
2016-08-19 07:57 #17 av: [Nomen Nescio]

#15 Programmet hette tydligen "Hårdvinklat" och levde upp till det. Hade det varit en faktisk diskussion hade andra beretts tillfälle till genmäle, men här var det i underhållningssyfte inför en flabbig publik och får väl ses därefter. 

Debatten om organiserat tiggeri o.s.v. finns i andra trådar här, och i början av den längsta (?) förnekades det intensivt det skulle förekomma, men de invändningarna har dött ut i takt med att klargörande uppgifter presenterats. Idag sticker knappast myndigheter eller politiker (utom de mest skygglappsförsedda) under stol med att det är ett problem - annars skulle väl inte utspel som det senaste från Socialdemokraterna ske? Och då återkommer vi till #15: på grundval av det fanns det väl knappast någon anledning att uppmana mig om ett uttalande om Hårdvinklatinslaget? Det skulle väl regeringen göra i så fall, eftersom det är deras ställningstagande som återges i inlägget.

Anmäl
2016-08-29 12:27 #18 av: [Nomen Nescio]

"Förra veckan öppnade regeringen via civilminister Ardalan Shekarabi upp för ett förbud mot tiggeri. Reaktionerna lät inte vänta på sig, inte minst inifrån Socialdemokraterna och regeringen själva. Men reaktionerna visade även något annat, att vårt förslag om ett nationellt tiggeriförbud är det enda som på riktigt skulle få effekt på våra gator."---

"I både Stockholm och Göteborg uttalade sig ledande Socialdemokratiska kommunpolitiker starkt kritiskt. I Göteborg avfärdades idén bland annat med att ”polisen har bättre saker för sig”.

Men vad man då helt tycks glömma, är att med tiggeriet följer kriminalitet, ibland mycket allvarlig sådan. Människohandel, prostitution, olaga hot och stöld är bara några exempel. Detta är inga nya problem, de har funnits länge, även om debatten först nu tycks anta en mer verklighetsförankrad utgångspunkt. Redan inför EU-valet 2014 påtalade vi riskerna med organiserat tiggeri och att det enda som kommer att åtgärda detta är ett totalförbud."---

"Man kan bara beklaga den långa tid det har tagit för regeringar, både denna och den tidigare att närma sig samma slutsats som oss."---

"Enligt en nyligen gjord undersökning från Novus, anser i dag 59 procent att ett förbud är något positivt, medan endast 23 procent anser att det är dåligt.
Väldigt många svenskar vill således få ett slut på tiggeriet och de problem som följer, låt oss lyssna på dessa.
Om några veckor inleds nästa riksdagsår och återigen, för sjätte året i rad kommer vi i riksdagen att lägga förslag om att förbjuda tiggeriet. Vi gör vad vi kan för att gå från ord till handling. Avser regeringen – eller alliansen – att stödja vårt förslag? Eller är allt bara tomma ord?"

SD:s Jimmie Åkesson på Expressen debatt

Anmäl
2016-08-30 14:02 #19 av: [helga21]

Tiggeriförbud finns i flera av våra kommuner då det står i Allmänna ordningsstadgan att man ska vara en förening för att få tigga på offentlig plats.

Anmäl
2017-04-06 08:07 #20 av: Carpinus

Det har hänt en del i regeringens inställning till tiggeri på några år.

#0 "Att lagstifta mot fattigdom är ett slag i luften."
Stefan Löfven 3 april 2015

#18  "Man kan bara beklaga den långa tid det har tagit för regeringar, både denna och den tidigare  att närma sig samma slutsats som oss."--- 

Jimmie Åkesson 29 augusti 2016                                                          

"Vi ska vara tuffa mot tiggeriet."(...)"Fattigdomen och tiggeriet ska bort."---
Stefan Löfven 5 april 2017

Nu skall regeringens förslag till tuffare tag mot tiggeriet behandlas på Socialdemokraternas kongress som inleds i helgen. Men enligt vad man förstå av förhandsuttalanden så är det inte givet att kongressen kommer att gå på partistyrelsens linje - det finns opponenter...

#15 Miljöpartiet har ju visat sig vara övertalbara från sina kategoriska ställningstaganden tidigare, och lägger man restriktioner på andra sidan valet kanske de kan låta tala med sig. Så här har det annars låtit från partiet:

"Tiggeri är inte ett brott i Sverige och regeringen avser inte att ändra denna lagstiftning. Det går inte att förbjuda fattigdom*. Regeringens politik är inte att använda straffrätt mot människor som ber andra om hjälp."---

Maria Ferm, 18 augusti 2016.

*Klyschan "det går inte att förbjuda fattigdom" är för övrigt ofta använd, den förekommer såväl i denna tråd som i regeringens utkanter. Så här skriver Karin Pihl i Expressen den 17 februari om det bruket:

"Ett vanligt mantra är att ”det går inte att förbjuda fattigdom”. Nej, sant, och det är det ingen som tror heller. Men tiggeri är ett politiskt spörsmål. Är man vänsterliberal bör man rygga tillbaka för alla argument som behandlar fattigdom som en attitydfråga. Det går inte att förbjuda fattigdom – men den försvinner inte heller för att man påpekar att tiggarna är utsatta och att de också är människor."--

http://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/sjalvupptagna-kanslor-hjalper-inte-tiggarna/ 

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-04-06 13:42 #21 av: m2studio

Jag renovera ett vandrarhem liknande fastighet i två delat, och några tiggare sökte mig för att hyra ett rum för 6 person att bo och laga mat i.

Dem sa att dem tigger, en av dem kunde Svenska bra och var gruppens ögonsten, och när dem sa att inte kan betala 300 kr för ett rum per dag för 6 person, erbjud jag dem lite jobb som dem avstå det. Han sa att vi inte är här för att jobba. 

När jag sa att varme och varmvatten kostar mer för mig och jag måste ha minst 300 kronor per natt för att dem duschar och mm, men han sa att vi lovar att inte dusch varje dag och vill bara sova och laga mat. 

Jag gav inte rummet till dem och han sa att dem sover i bilen, men senare jag har hittat deras ställe som ställde två husvagnar och bor där nästan gratis.

Anmäl
2017-04-07 00:46 #22 av: memoirsofaclone

Det farliga med att låta det fortgå är att det blir en normalisering, jag såg tiggarna första gången 2012, när jag var 14. För mig är det inte normalt och kommer aldrig att bli, men tänk barnen som växer upp idag. För dem är det nog inget konstigt. Det blir ytterligare ett steg mot USAs sätt att se på välfärd. En massa folk som sitter på gatan, misslyckas man i livet hamnar man där också och ingen kommer bry sig. Vissa vill säkert ha det så. Sedan tycker jag att man ställs inför en svår situation, det skulle kännas fel både mot tiggaren och en själv att ge typ en tjuga. Liksom ''här då, du är inte värd mer än mina småpengar'', samtidigt är jag verkligen inte rik själv och vill inte se mig själv som nån sorts översittare, att jag har makten över ifall denna person ska få middag eller ej. Allt blir så moraliskt fel hur man än gör. Dessutom vill jag inte bidra till brottsliga organisationer ifall de ligger bakom. Tycker även att dessa tiggare själva borde anpassa sig mer till samhället, de behöver inte visa hela världen och göra en jättegrej av att de är just romer. Tror detta är en del av problemet också. Slutligen har såklart Rumänien och Bulgarien det främsta ansvaret, inte Sverige. Sveriges ansvar är att hålla reda på vilka som får vistas här och inte.

Anmäl
2017-04-11 22:18 #23 av: Carpinus

#20 Socialdemokraternas partistyrelses härdare linje mot tiggeri verkar ha blivit bortförhandlad vid kongressen, kanske var man nöjd med att ha fått igenom några obekväma förslag  på andra områden och släppte tiggerifrågan. Det blir alltså inget förslag om förbud om nu någon väntat sig det -  däremot vill man se en skärpning vad gäller bosättningar samt möjlighet till tiggeriförbud vid vissa olämpliga platser. Det senare går att genomdriva med befintliga lagar, men man vill se en skärpning där.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-vill-skarpa-regler-kring-tiggeri-men-nobbar-forbud

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-09-09 08:28 #24 av: Carpinus

Frågan om tiggeriförbud har kommit i skymundan ett tag, men nu har den åter blossat upp. I skånska Vellinge har kommunfullmäktige på ett moderat förslag med stöd av Lib och SD beslutat att införa tiggeriförbud på fyra utsatta platser, och nu väntas flera kommuner följa efter - Åstorp är en av dem.

Samtidigt vill Moderaterna på riksnivå genomföra ett nationellt tiggeriförbud, och i en undersökning som Aftonbladet/Inizio har låtit göra stöder nästan 6 av 10 tillfrågade förslaget. Enligt undersökningen i TS (april 2015) av samma frågeställare var siffran  knappt hälften för ett tiggeriförbud.

Anmäl
2017-10-06 08:32 #25 av: Carpinus

"Drygt hälften av stockholmarna vill ha ett tiggeriförbud, enligt en opinionsundersökning från DN/Ipsos (5/10). En knapp femtedel är osäkra och 27 procent vill att det ska vara tillåtet", skriver Naomi Abramowicz på ledarplats i Expressen, samtidigt som hon skriver att hon nu ändrat sig från att vara emot ett tiggeriförbud nu är för det. Hon avslutar ledaren: 

"Sverige behöver förbjuda tiggeriet. Lösningen på utsatta EU-medborgares fattigdom finns inte här. Jag är för övrigt inte den enda som har bytt fot. Martin Valfridsson, regeringens tidigare samordnare för utsatta EU-medborgare, har också ändrat sig. Sen i april vill Valfridsson också ha ett nationellt tiggeriförbud. Fler är nog på god väg att nå samma slutsats."

https://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/-darfor-har-jag-andrat-mig-i-tiggerifragan-/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.