Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 800 ggr
[vandringen]
2017-09-08 16:22

Moderaterna vill ha nationellt förbud mot tiggeri

Finns redan en pågående diskussion om det här får mod ta bort min tråd,kunde dock inte hitta någon.

Ska vi ha förbud mot tiggeri ?

Personligen svarar jag ja samtidigt som jag känner en sorg för dom som behöver tigga på gator och torg men dom människorna är väl ändå sina egna länders ansvar inte vårt lands ? tiggeri leder ingenstans och det ska inte normaliseras och Tomas Tobé har rätt i att det hjälper inte den enskilda människan.

Ska vi förbjuda tiggeri eller ej, vad anser ni ?

Annons:
fatcat
2017-09-08 22:42
#1

Vad blir konsekvenserna om man 'inte' inför ett Förbud? Kåkstäderna växer till följd av en ström av människor som fortsätter komma till Sverige på oklara grunder. Dessutom, hur bidrar gåvor till tiggaren då denne uppmuntras till ett fortsatt tiggeri? Att ge pengar till personen utanför Ica-affären är lika dumt som att investera aktier i fonder som sysslar med vapenhandel och annat skumt. Genom att skänka så uppmuntras tiggaren till ett liv på gatan utan försäkring och utan samhällets skyddsnät. Precis som med vapenfonden så har man kanske investerat i någons förfall. Det sistnämnda jag skrev är minst lika hemskt men är ändå vanligt utan att människor bryr sig det minsta. När tiggaren sitter med skålen och skramlar så uppstår en skuldkänsla av att man måste skänka till "behövande", fast dessa människor inte är helt oförmögna att tjäna pengar på annat sätt. EU migranter har arbetsvisum i 6 månader och det är inte omöjligt i Sverige (2017) att hitta låglönejobb. Kan marockanska gatubarn färdas hit och dessutom undgå systemet i flera år men ändå överleva (utan att sitta och tigga) så lovar jag att det är samma sak för romer. Förhoppningsvis inser de då att det finns andra och lagliga inkomstkällor.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2017-09-09 07:31
#2

Nej.Det är inhumant att förbjuda människor att be om hjälp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[vandringen]
2017-09-09 07:52
#3

# 1 Skuldkänslor känner nog många och det bottnar mycket i att det här är en svår grupp att se just för man lider med dom.Personligen har jag aldrig känt skyldighet att lägga en slant i deras mugg tvärtom jag gör det för jag vill.Visst är det bättre att ta jobb om än lönen inte är så bra och sen jobba sig fram till ett värdigt liv.

#2 Det är inhumant att behöva tigga och ett ovärdigt liv där människor både blir spottad och sparkad på när dom ber om hjälp,det om nåt är inhumant och tragiskt men med ett förbud kanske man kan börja få in människor i samhället istället för att låta dom fortsätta vara utanför.Nånstans måste vi börja agera dock är jag oroad för hur kan dom betala böter,vad händer när böter börjar växa och skulderna blir för höga vilket i sin tur drar ner livet än värre samtidigt måste vi börja nånstans och agera för att få tillbaka människor in i samhället .

Maria
2017-09-09 08:03
#4

Som någon så klokt sa: Hur ska man förbjuda fattigdom?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2017-09-09 08:04
#5

Precis som slavarbete borde tiggeri, som verksamt, vara förbjudet. Det handlar inte om att människorna ska förbjudas.

Det finns motstånd mot "enkla jobb" och låglönearbete, men inte tiggeri. Här kan vi väl ändå prata om ett riktigt lågavlönat skitjobb?

[Carpinus]1
2017-09-09 08:09
#6

#4 Det finns de som anser att det påståendet inte är särskilt klokt. Just idag tar Ann Heberlein upp det flitigt spridda slagordet till debatt i GP. Hon skriver bland annat:

"Påståendet att vi som förordar förbud mot tiggande tror att det går att ”förbjuda fattigdom” är bara ett exempel på totalt vansinniga påståenden som under alltför lång tid bakbundit debatten och fördummat det offentliga samtalet."---

"Vansinniga påståenden kortsluter debatten" (GP)

Annons:
[vandringen]
2017-09-09 08:11
#7

#4 Förbjuda fattigdom kan vi inte göra men vi måste också börja nånstans så människor kan ta sig ur den och få ett värdigt liv, det om nåt är av högsta vikt att sträva för.

#5 Det måste ju vara mycket bättre känsla att få börja nånstans och arbeta sig uppåt och inte nedåt och tar man enkla jobb mår man bättre än att behöva sitta på gatan där dom flesta bara springer förbi och där så många ser ner på spottar och sparkar på dom som redan ligger.

[Hayabusa]
2017-09-09 08:13
#8

#6 Vettig text av Ann. Instämmer.

[Hayabusa]
2017-09-09 08:23
#9

#7 Så är det.

Magi-cat
2017-09-09 08:26
#10

Människor tigger för att de inte ser någon annan, bättre, utväg. Lätt för andra med sitt på det torra och som inte egentligen förstår hur de har det att fördöma och veta precis hur de "borde " gjort. Rörligheten är fri inom EU och, tack och lov, gäller det även för dessa människor som kan komma och be om hjälp och medmänsklighet, samt även belysa sin situation i hemlandet. Ett förbud vore hjärtlöst, dumt, ineffektivt med. M.m.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2017-09-09 08:47
#11

Att ha tiggeri som en väg ur ett socialt elände är fullkomligt orimligt & hjärtlöst.

Tant Grön
2017-09-09 08:49
#12

Håller med Magi-cat att ett förbud vore hjärtlöst. I Borås finns en kvinna som tigger för att få ihop till sin cancermedicin t.ex. De som stör sig på tiggarna vet inte hur just den tiggarens situation är, och hur det skulle gå för den människan om det blev tiggeriförbud.

[Hayabusa]
2017-09-09 09:02
#13

När tiggarna började dyka upp i Sverige, på en mer bred front, så var säkerligen många svenskar "chockade" och t om lite upprörda. Jag är helt övertygad om att de har en annan syn på dem idag. Vågar påstå att den stora mängden inte bryr sig i någon större utsträckning. Betyder det att den genomsnittligen svensken är hjärtlös? Nej, det gör det inte. 

Ska vi i Sverige ha tiggeri som en rimlig väg in i samhället? Om ja - då bör det ju vara helt legitimt att ha det som lösning för nyanlända.

Annons:
[vandringen]
2017-09-09 09:17
#14

# 12 Där har vi ett av många exempel på hur hemskt det är att behöva tigga och dessutom för medicin som borde vara varje människas rättighet att ha tillgång till vid sjukdom.

Det är bara att inse fakta det här är en svår fråga och alla tror jag vi vill att dom människorna ska få ett drägligt liv men hur och vad är bästa lösningen för att få tillbaka människor i samhället.

fatcat
2017-09-10 18:36
#15

Förstår deras situation och känner självklart medlidande. Vem vill sitta på gatan? Dessa människor vet ju ingen annan utväg och därav själva problemet. Kan man få bort tiggeriet genom ett förbud och samtidigt göra en nationell satsning på en informationskampanj dit EU migranter kan vända sig för att söka arbete så vore en hel del av problemet löst. Fattigdom kan såklart inte förbjudas men tiggeri som nästan sker systematiskt utanför butiker är ju som svartarbete vilket inte bidrar till vare sig samhället eller den enskilda människan.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

hankans91
2017-09-11 18:18
#16

#15 Dessa människor är Romer och inte vilka människor som helst. Romer har av tradition en ovilja att vilja anpassa sig till samhällena och väljer därför att tigga. Det är EU-migranter och de är i Sverige och tigger för att här är inget tiggeriförbud. Romer blev av med sitt land för många hundra årsedan i norra Indien. Pga att de blev av med sitt land har de en nationell stolthet att inte vilja anpassa sig till de samhällen som de bor i.

Men ett tiggeriförbud skulle kunna bli olyckligt ifall Sverige fortsätter få ökande klyftor för då blir det fler uteliggare och de har då inget annat val än att tigga. Men Sverige är inte där nu alla kan få tak över huvudet om de vill.

  Bildresultat för romer flagga

[Carpinus]1
2017-10-13 17:47
#17

"Moderaternas partistyrelse går vidare med ett nationellt tiggeriförbud med bötesstraff. Arbetsstämman i Örebro röstade ja till förslaget. Inga andra allianspartier står bakom ett förbud. Därför vill M hellre enas med med Socialdemokraterna men utan Miljöpartiet."---

https://www.expressen.se/nyheter/m-ska-rosta-om-tiggeriforbud-/

Tveksamt om de får med sig några andra än SD (och kanske KD) i det här skedet, men det vore intressant med en omröstning.

[vandringen]
2017-10-13 18:01
#18

# 17  Håller med dig det vore intressant med en omröstning men jag är tveksam om det här är nåt som går igenom.

Ni har säkert redan sett programmet uppdrag granskning som visar ett program om tiggarna i Bergen och hur organiserat det är med människohandel,droger med mera.

Från början tänkte jag det rör sig väl om en mindre grupp men det är betydligt mer komplext och det som upprör mest är dom som verkligen är i behovet och enbart tigger och att det finns såna som nyttjar det som täckmantel för annan olaglig verksamhet.

Jag känner en stor ambivalens för mitt i allt elände är det dom som verkligen enbart tigger och inte begår brott.

En förbaskat svår fråga det här.

https://www.svtplay.se/video/15343673/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-18-lyckolandet

[Carpinus]1
2017-10-13 19:08
#19

#18 Nej, jag tror heller inte moderaterna skulle få igenom ett sådant förslag, men bara att det kommer upp skulle visa läget, och i vilka partier det tillåts egna ställningstaganden resp. var partipiskan viner.

Ingenting är statiskt - vi har diskuterat den här frågan här i flera år och där debattörer kommit och gått.  Under den resans gång har vi sett hur opinionsundersökningsresultat svängt mot ett förbud,  hur den nationelle samordnaren i tiggarfrågor har ändrat synpunkt, hur socialdemokraterna börjat byta inställning och hur moderaterna under en längre tid slitit med frågan och nu verkar vilja driva frågan vidare - så visst rör det på sig!

Eftersom du i TS skrev att du sökt efter diskussioner i ämnet utan att hitta några så kommer här några av alla de trådar som diskuterat tiggeriproblematiken under de senaste åren.

Opinionsbilden:

"Sverige tycker: fler vill ha tiggeriförbud"

"Moderaterna vill ha nationellt förbud mot tiggeri" (Denna tråd)

Enskilda partiers och politikers åsikter: 

"M-toppar vill se skärpta lagar mot tiggeri"

"Moderater i Bohuslän kräver tiggeriförbud"

"M i Danderyd vill avhysa EU-migranter snabbare"
"Blåser till strid om EU-migranter"

"Bodström vill ha tiggeritillstånd"

Kriminellt utnyttjande av utsatta tiggare:

"Bevis för organiserat tiggeri"

"Ny rapport: tiggare utnyttjas av kriminella"

"Tiggarligor: myt eller realitet?"

"När samhället tittar bort"

Ge pengar eller ej? Hjälp här eller i hemländerna?

"Ska jag ge tiggarna pengar eller inte?"

"Göran Greider: "Sluta ge pengar till tiggare"

"Tiggarfrågan kan bara lösas i Rumänien"

"Regnér: hjälp romer i hemlandet"

"Rumänsk journalist chockad över tiggarnas paradis"

Läger och boenden: 
"Det är ohållbart med tiggarläger"

"Fler klagar på illegala bosättningar"

"Migranter måste kunna vräkas"

"Malmölägret skall rivas"

"Moderaterna varnar för kåkstäder i Stockholm"

"Avföring mitt i stan. Politikerna blundar"

"Löfven vill underlätta avhysning"

"Stängda rastplatser ökande problem"

Etniska frågeställningar och sociala omständigheter:

"EU-migranternas rätt till boende och bidrag"

"Jag har varit organiserad tiggare"

"Är tiggare en etnisk minoritet?"

"Romsk minister: att tigga är att sälja in en roll"

Nyheter om tiggeri och övrigt i ämnet:

"Välviljans lögnfabriker"

"Tiggarkaos i Göteborg"

"Den som gör en resa har något att berätta"

"Tiggare attackerad med smällare"

"Karlstadpolisen: OK att tigga på sjukhusområde"

Länkarna är inte provklickade, så det kan finnas en del tomma länkar. I så fall går det att bra att googla på rubrikerna, som är den text som står i respektive trådstart.

[Carpinus]1
2017-12-26 17:10
#20

Johan Hakelius i magasinet Fokus är uppenbarligen trött på  debattörer som i sin finkänslighet inte vill låtsas om människohandlarna i tiggeribranschen. Han skriver bl.a.:

"Första halvåret i år kunde Migrationsverket rapportera 231 fall av misstänkt människohandel, en ökning med 50 procent från samma period året innan, som i sin tur visade en ökning av ännu större proportioner från ett år tidigare. Mellan en tredjedel och en fjärdedel av de som misstänks vara utsatta för människohandel är minderåriga.

Responsen på information av det här slaget har i tongivande kretsar varit bortförklaringar. Först ifrågasattes om tiggeriet är organiserat. Sedan om särskilt mycket av tiggeriet är organiserat. Tills sist om allt tiggeri är organiserat. Små, ständiga reträtter med ett och samma syfte: att slippa tvingas till något politiskt känsligt ställningstagande om tiggeriet. Hellre blunda för att bulgarer och rumäner utnyttjas mitt framför våra ögon, än att misstänkas för att ha en inopportun ståndpunkt om tiggeri.

Om någon dristat sig till att ändå lufta en sådan åsikt har all kraft lagts på att misstänkliggöra den som sett problemet. »Det går inte att förbjuda fattigdom« har argumentet varit. Och det är ju sant. Men det går att förhindra att människohandlare gör fattiga till sina slavar. Och det effektivaste sättet att göra det på är att helt enkelt strypa penningflödet som betalar deras lyxbilar. Det gör man genom att förbjuda tiggeri. Det finns säkert tiggare som agerar på egen hand. Men man måste vara mer än lovligt naiv om man inte inser att en fattig person med tiggarkopp kommer att attrahera samvetslösa personer som vill sko sig på dem. Att tillåta tiggeri är att tillåta att andra människor utnyttjas."---

https://www.fokus.se/2017/12/racker-det-nu/

Annons:
landsbygdsbo
2017-12-27 08:12
#21

#10 Naturligtvis har du rätt. Rörligheten för varor, tjänster och människor ska fortsätta gälla inom EU.

Det är det väl knappast någon Moderat företrädare som motsatt sig. Den enda jag och många med mig hävdar är att regeln, att man ska ha resurser nog med sig för att kunna ordna boende o underhåll lagligt den tid man är gäst i ett annat EU-land

Om tiggeri ska betraktas som arbete och därför kunna medräknas som försörjning kan diskuteras. Men att ockupera mark, skräpa ner bryter helt klart mot lagar o regler. Så därför ska den som inte kan uppvisa resurser nog för att hyra sig ett rum inte omfattas av vår gästfrihet.

[Göstage]
2018-04-20 09:42
#22

Moderaterna på riksplanet vill stoppa tiggeriet (igen?) Men först vill de (förstås!) tillsätta en utredning om vem som skall sköta övervakningen och vilken straffskala som är rimlig.

https://www.expressen.se/nyheter/sa-vill-moderaterna-stoppa-tiggeriet-/

Upp till toppen
Annons: