Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Ordet fritt. Fria diskussioner

Judehatets Malmö

2015-01-21 15:06 #0 av: [Carpinus]

Ikväll kan vi se på TV vad som händer när  UG:s reportrar ger sig ut till Möllevångstorget, Lindängen och Rosengård iförda kippa och Davidsstjärna. "Hatet kommer sällan från nynazister — det drivs istället av konflikten mellan Israel och Palestina", skriver Aftonbladet.

Uppdrag Granskning, SVT1 i kväll kl. 20.00 : "Judehatet i Malmö. Det har spridits internationellt att Malmö är en stad där judar inte är välkomna. Hur allvarlig är situationen? Första delen av två i en serie om hatbrott i Sverige."

Anmäl
2015-01-21 15:15 #1 av: [Juel70]

Jag har aldrig förstått varför judar har hatats så mycket genom tiderna. Dom har väl inte gjort nåt fel?

Anmäl
2015-01-22 10:38 #2 av: sanna70

Bra att dem tar upp hatet mot judar. Det är något som har funnits länge men det har både förnekats och negligeras i många år. Man tycker att alla minoritetsgrupper borde ha samma rättigheter och samma rätt till trygghet men så är inte fallet här . Bra att media äntligen tar upp det som många andra redan sett och upplevt under så lång tid. 

Anmäl
2015-01-22 11:15 #3 av: Hayabusa

Intressant program. Känns som ett problem med många frågeställningar. Säkerligen inte enkelt att lösa.

Anmäl
2015-01-22 11:21 #4 av: GIKmio

Sänds i repris om exakt en timme, klockan 12:20 på SVT1.

Sörj inte över att du åldras

många får inte den chansen

Anmäl
2015-01-22 11:26 #5 av: [Carpinus]

#4 Kan även ses i sin helhet på SVT Play. Nästa veckas avsnitt ägnas åt svensk islamofobi.

Anmäl
2015-01-22 11:44 #6 av: sanna70

Det både talas om och skrivs om islamfobi hela tiden så det är en problem som har uppmärksammats väldigt mycket därför är det bra att media tar upp även andra minoritetsgrupper som faktiskt verkar ha det mycket svårare. Om man inte vågar gå ut på gatan för att man är jude utan att bli bespottad och hotad till livet  då är det riktigt illa ställt. .   

Anmäl
2015-01-22 12:07 #7 av: [Carpinus]

Det lite typiska är att när det gäller judehatet så kan det inte nämnas utan att den bakomliggande Palestinakonflikten tas som orsak, medan det när det gäller vår islamofobi mest åberopas fördomar och primitiv rädsla. Ändå är det väl så att konflikten mellan judar och araber inte utan orsak kallas för "den eviga konflikten",  grundad långt före Palestinastridigheterna (även om det funnits perioder då man kunnat leva sida vid sida)? Jag tror att judehatet bland araber kan vara minst lika primitivt som islamofobin bland kristna, men att det inte är  passande att säga så i vårt debattklimat med dess förenklade förklaringsmodeller. 

Anmäl
2015-01-22 12:39 #8 av: Hayabusa

#7 Precis! Hur går myndigheterna åt judehatet från araber (vilket tydliggjordes i programmet) utan att för den skull bli beskyllda för islamafobi?

Anmäl
2015-01-22 12:44 #9 av: Björn.B

Bedrövligt hur människor beter sig mot varandra.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2015-01-22 13:31 #10 av: [Carpinus]

#7 Vår förre statsminister satte kanske ribban när han påstod att "det ursvenska är blott barbari"? Det är väl i liknande självdefaitism vi ser den svenska misstron mot islam som primitivt, medan vi söker ädlare bakomliggande orsaker till att "annat"  folk tittar snett på varandra.

Anmäl
2015-01-22 16:33 #11 av: [Carpinus]

Hotbilden mot synagogan har gjort att man nu tvingas sätta upp staket kring området, något som församlingens ordförande beklagar.  "Det är inte trevligt. Det skulle vara bättre att inte behöva ha stängslet och vakter. Men det finns en hotbild mot församlingen och byggnaden", säger han till Sydsvenskan.

Anmäl
2015-01-22 21:02 #12 av: Jimmy.L

På ren svenska är det för jävligt att man beter sig så mot andra människor.

Anmäl
2015-01-23 17:05 #13 av: [Carpinus]

Erik Helmerson på DN:s ledarsida sätter ord på vad nog många känner efter UG:s reportage:

"Om det varit nazister som systematiskt trakasserade och skrämde bort judar (eller andra) i en svensk stad hade vi, misstänker jag, inte talat om annat. Samhället hade markerat stenhårt, poliser hade omdirigerats och ansvariga hade spottat i nävarna. Vänstern hade kastat sig upp på första bästa bildliga barrikad och inte klivit ned förrän staden var säker.

Nu är det annorlunda. Förövarna bakom Malmös antisemitism är inte nynazister. Enligt både Brå och de judar som intervjuas har de oftast rötter i Mellanöstern. Därför tonas allvaret ner, det mumlas och bortförklaras och konsensus tycks vara en förhoppning att dessa obehagligheter ska blåsa över av sig själva.

Förövarna tillhör ju själva, anses det, en utsatt grupp."

http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-utsatthet-ar-ingen-ursakt/

Anmäl
2015-01-23 22:19 #14 av: Hayabusa

#13 Sant.

Anmäl
2015-01-23 23:14 #15 av: sanna70

Ibland undrar jag om inte det vore bättre att ha samma lagar och regler för alla.  Som det är nu så kan "minoritetsgrupper" komma undan med rätt mycket just för att dem tillhör minoritet och det känns inte rättvist mot dem andra minoritetsgrupper som hamnar i underläge.  

Anmäl
2015-01-24 09:47 #16 av: [Túrwen]

Tycker att det var så dumt när kvinnan från V pratade om högerextremism för det är verkligen inte dem som är problemet. Det är muslimer som förtrycker judarna i Sverige åtminstone 98 % av gångerna.. Kände själv igen mig i flera av situationerna som togs upp särskilt att någon ropar "Befria palestina" efter en eller sjöng segersånger när Hamas utfört en teorristattack.  För vad? För att man råkar ha en mor eller farförälder som är jude/judinna och värnar om den kulturen? Vet mycket väl att mycket har med uppfostran att göra är man född i en familj som hatar så lär man sig hata själv det är det samma överallt. Och självklart också att alla inte är sådana som hatar!

Tråkigt att man ska behöva vara rädd för sitt liv och att särskilt V sopat problemet under matten.. jag höll faktiskt med representanten från F mer trots att jag själv är rödgrön inom inrikespolitiken men just vad gäller sådana här frågor bör de lägga sina skillnader åt sidan och vad man tycker om mellanösternkonflikterna bör inte vara relevant för hur människor behandlas här oavsett vilken religion man har. 

Anmäl
2015-01-24 21:20 #17 av: Hayabusa

#16 Helt rätt!

Anmäl
2015-01-24 23:57 #18 av: tarantass

#7: i stället för att spekulera kanske man kan ta reda på litet. Kanske genom att googla på jewish muslim relations history eller liknande.

Såvitt jag vet har muslimer och muslimska regimer i allmänhet behandlat judar väldigt mycket bättre än vad kristna har behandlat dem. Den allmänna muslimska animositet folk tycker sig se idag beror på

– (oavsiktlig men knappast ursäktlig) islamofobisk rapportering av "PK-media" (sic), som underlåter att informera oss om den stora massan muslimer eftersom hälsan tiger still och "saknar nyhetsvärde"; 

– att vi kristna har vältrat över priset för vårt dåliga samvete för hur vi behandlade judarna på palestinierna. Som inte ens de var negativt inställda till judisk invandring från början;

– att som de ättlingar av en djupt antisemitisk och antimuslimsk kultur vi västerländska kristna är utgår vi genast från att muslimernas antisemitism måste vara minst lika djupt rotad som vår.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2015-01-25 03:38 #19 av: [Carpinus]

#18 Jodå, jag googlade! Lite kul f.ö. att du rekommenderar mig att googla samtidigt som du dömer ut viss rapportering som "islamofobisk PK-media". Att du skickar med en söksträng tyder väl på att du vill förvissa dig om att jag söker på det du tänkt dig - "som man ropar i skogen får man svar", som det brukar heta...

Anmäl
2015-01-25 03:46 #20 av: tarantass

Är det roligt att misstänkliggöra folk, felcitera och använda ord som "dömer ut" i stället för att komma med motargument om du inte håller med? Vilken idiot som helst vet nog hur den ska göra för att typa egna sökord. De flesta idioter kan nog också inse att det är skillnad på dagsmedia och mer akademiska källor.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Anmäl
2015-01-25 07:59 #21 av: Magi-cat

Positivt som måste framhållas mitt i allt:

Ledande muslimer tog kontakt med judiska församlingen och överräckte en blombukett! De ville uttala sitt stöd efter "Uppdrag granskning".

"– Vi har bestämt att träffas längre fram och har redan bokat en tid. Jag hoppas vi kan förbättra judarnas situation i Malmö. Att arbeta för mångfald generellt gynnar alla – muslimer, judar, romer, afrikaner eller vad du vill."

http://www.expressen.se/kvallsposten/muslimska-stodet-till-judiska-forsamlingen/

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2015-01-25 08:01 #22 av: Magi-cat

#18 Såvitt jag vet har muslimer och muslimska regimer i allmänhet behandlat judar väldigt mycket bättre än vad kristna har behandlat dem. 

Definitivt, och väl värt att framhålla!!!

Bra analys!

Hjärta ""Myths address the fundamental enigmas of our existence and help us try to make sense of our lives..."

Anmäl
2015-01-25 09:23 #23 av: [Carpinus]

#20 Nej, det är inte roligt att behöva gå i svaromål med någon (#18) som från von Obenperspektiv  tillrättavisar med den förnumstiga skrivningen " i stället för att spekulera kanske man kan ta reda på litet", följt av en kortare föreläsning byggd på subjektivt tyckande som kritik över att jag i #7 dristade mig att reflektera över att  det av någon anledning tycks "finare" att se grandet i det egna  ögat än bjälken i någon annans  i frågan om animositeten mot judar. Detta med tanke på den faktiska situationen i dagens Malmö, vilken är anledning till den här trådens tillkomst.

Att du talar om att man skall komma med "motargument" klingar rätt ironiskt med tanke på att du försökte tysta mitt argumenterande genom att utan sakliga skäl anmäla inlägget.

Anmäl
2015-01-25 09:37 #24 av: sanna70

Med tanke på hur judarna blir behandlade i Malmö i dagens läge så är det svårt att hålla med dig Magi cat. Det framgick tydligt att dem blev utsatta för både hot och våld av folk från mellanöster.  Det framgick också tydligt att detta har pågått länge men tanke på alla anmälningar. Judarna som går runt i Malmö i kipa eller judiska symboler blir hotade till livet. 

Historia är intressant men nutiden är ännu viktigare för det är nu vi har möjlighet att påverka och göra bättre ifrån oss.

Att några ledande personer lämnar över en bukett blommor förändrar inte saker för judarna i Malmö, det krävs betydligt fler insatser och arbete för det.  Det var väldigt mycket hat mot judar och det var många som nämnde Palestina i samband med jude hat så det problemet verkar vara djupt rotad. 

http://www.svt.se/ug/vi-fick-sms-om-att-vi-skulle-komma-och-kasta-agg

Anmäl
2015-01-25 09:38 #25 av: [Túrwen]

#22 Åtminstonde fram till 1900-talet skulle jag vilja påstå, sen hände det något.. 

Anmäl
2015-01-25 10:41 #26 av: [Carpinus]

Per Gudmundsson på SvD:s ledarsida skrev redan före Uppdrag Gransknings program om problematiken. Förutom att påvisa opinionsresultat som tydliggör bilden återgav  han följande ur studien  ”Antisemitiska attityder och föreställningar i Sverige” (som visserligen inte är dagsfärsk men sannolikt fortfarande relevant) som en förklaring till Malmösyndromet: "Påverkan från den politiska kultur som präglar stora delar av arabvärlden och vissa andra islamiska länder. Detta är en politisk kultur i vilken antisemitismen i betydande grad är legitim och sedan decennier öppet har propagerats av i vissa fall regimer och i åtskilliga fall ledande medier och inflytelserika religiösa ledare och grupperingar.”

Gudmundsson uppmärksammar även boken "Hakkorset & Halvmånen – Nazister i Mellanöstern”, som synliggör det faktum  att "en strid ström tyska officerare sökte sig till arabvärlden, huvudsakligen till Egypten, Syrien och Libanon" efter nazismens sammanbrott. Gudmundsson skriver att "Arabdiktaturerna behövde dem, och gav dem sitt fulla skydd".

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/hakkorset-och-halvmanen_4224977.svd

Anmäl
2015-01-25 15:32 #27 av: tarantass

#23: på nätet får man tåla varandras språk. Tål du inte mitt kan du låta bli att svara, i annat fall kan ju jag börja säga liknande saker om ditt. Även om jag förhoppningsvis inte skulle felcitera och insinuera saker om folks hederlighet. 

Om du inte spekulerar, varifrån har du då uppfattningen att det muslimska judehatet är minst lika djupt rotat som vårt och att det inte skulle ha med Palestinakonflikten att göra? Det strider mot den vedertagna historieskrivning jag känner till. Det du anför i #26 har med Palestinakonflikten och annan kolonialism att göra, är några årtionden gammalt och är infört från Västerlandet.

Och observera att jag inte påstår att det skulle gälla all muslimsk antisemitism. Jag skrev "i allmänhet".

Anmäl
2015-01-25 15:54 #28 av: [Carpinus]

#23  "På nätet får man tåla varandras språk" - var det därför du anmälde mitt inlägg?

Sedan skulle det väl inte skada om du återgav min text korrekt. Jag har inte skrivit "att det muslimska judehatet är minst lika djupt rotat som vårt och att det inte skulle ha med Palestinakonflikten att göra? ", jag skrev att "jag tror att judehatet bland araber kan vara minst lika primitivt som islamofobin bland kristna". Jag uttrycker min åsikt, precis som du uttrycker din, dock något mindre tvärsäkert.

Rabbinen  Shneur Kesselman fick frågan "om antisemitismen kommer sig av att konflikten mellan Israel och palestinier spiller över till Malmö?" På detta svarade han så här: "Det är en dålig ursäkt. Det är precis som att försöka förklara brottslighet med en svår uppväxt. Det kan vara sant, men brottslighet är brottslighet och kan inte ursäktas på något sätt."  Jag värderar hans åsikt högre än din.

Anmäl
2015-01-25 16:07 #29 av: tarantass

Vet du något som en vanlig medlem inte ska veta om vilka som anmäler vad så är det nog du som gör fel.

Om inte "primitivitet" är djupt rotad och "minst" betyder "lika mycket som eller mer än" så vet inte jag vad du menar. Menar du att Palestinakonflikten spelar roll, varför har du då så svårt att medge det? 

Ursäkt för antisemitism får du leta som fan läser bibeln efter. Men jag hade en förhoppning om att du hade koll på skillnaden mellan "ursäkt" och "förklaring och sammanhang" och nödvändigheten av det sistnämnda för att kunna göra något åt ett missförhållande.

Anmäl
2015-01-25 16:13 #30 av: [Carpinus]

#29 Jag säger inte att Palestinakonflikten inte spelar roll (om det är du menar med din aning oklara frågeställning), jag har skrivit att det  enligt min uppfattning är så att det muslimska judehatet i Malmö "inte kan nämnas utan att den bakomliggande Palestinakonflikten tas som orsak" - bara att läsa innantill. Du är ju uppenbart ett exempel på den falangen.

Överhuvudtaget skriver du så oklart och osammanhängande att det för min del dessvärre är svårt att bilda sig en uppfattning om vad det är du egentligen försöker få sagt.

Anmäl
2015-01-25 16:18 #31 av: tarantass

Som sagt, man kan aldrig tillfredsställa alla. Det finns folk som brukar få alldeles utmärkt sammanhang i vad jag skriver. Och nej, det är jag inte, "uppenbart" eller ej. Däremot stoppar jag antiislamism i samma fålla som antisemitism, och dömde jag dig som du dömer mig skulle jag väl kunna ta dig som exempel på "den falangen".

Anmäl
2015-01-25 16:33 #32 av: tarantass

Nu nöjer jag mig med att konstatera att du – förhoppningsvis inte av antiislamism –  försökte förrycka proportionerna mellan vår kristna antisemitism och den muslimska i förhållande till vedertagen historieskrivning, och det var det jag försökte korrigera. För det är viktigt, eftersom Svensson inte känner till vare sig muslimsk eller judisk historia. Men inte ens det, och inte ens det plus vår ännu pågående kolonialistiska historia, betyder att jag anser att antikristianism vore ursäktlig. För att nu fortsätta försöka se inte alltför hemmablint på saken.

Anmäl
2015-01-25 16:50 #33 av: [Carpinus]

#32 "Det är det jag försöker korrigera" - något fel på din uppfattning om din egen auktoritet är det uppenbarligen inte! Vilken "vedertagen historieskrivning" är det du lutar dig emot? Jag har ögnat igenom dina inlägg, och de enda "fakta" du lägger fram är dina personliga åsikter.   

Anmäl
2015-01-25 17:08 #34 av: tarantass

Nej, jag har gett en söklänk och på förekommen anledning påpekat att det också är tillåtet att söka på egna ord. Mer är väldigt svårt att göra på ett nätforum. Ämnet är komplicerat, källorna är många och en enskild källa kan vara djupt tendentiös – av okunnighet eller annat – så man bör läsa såpass många att man börjar ana hur olika de kan vara. Man bör ta sig förbi det stadium där man kan resonera "jag håller inte med, så den här källan är säkert dålig" eller "det förstår man väl vad tarantass hänvisar till".

Den som behöver läsa på i palestinafrågan eller om judisk-kristna relationer kan söka på motsvarande ord.

Men för all del, jag kan också ge några startlänkar till det populäraste uppslagsverket. Det kan å ena sidan redigeras av vem som helst, å andra sidan lär artiklarna i de här ämnena vara föremål för en viss bevakning. Källförteckningarna erbjuder vidare läsning, även om man förstås inte vet exakt hur den heller är utvald.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_under_Muslim_rule

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_in_Europe

http://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism

http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_age_of_Jewish_culture_in_Spain

Anmäl
2015-01-25 17:37 #35 av: [Carpinus]

#34 Törs man lämna Wikipedias förtrollande värld så kan man finna  gott om vittnesmål på nätet om hur den islamiska antisemitismen fått grogrund i Sverige. Redan 2006 skrev Salam Karam på Expressens debattsida något som visat sig ha bärighet också idag.  "Vi bekämpar nazisterna, men vad gör Sveriges politiker åt extremismen och hatet mot judar bland muslimer i Sverige?, frågade Karam. "Tyvärr präglas debatten om islamisk extremism i Sverige av feghet. Muslimska organisationer i Sverige erkänner överhuvudtaget inte förekomsten av hat mot judar. Och politikerna vågar inte ta itu med detta problem, i rädsla för att bli stämplade som rasister."

Karam lade också fram exempel på islamiskt judehat innan staten Israels bildande. Han skriver: " Är den israeliska staten och dess politik mot palestinierna orsaken till denna fientlighet? Antisemitism har funnits i arabvärlden innan den israeliska staten skapades. Ett exempel kommer från min hemstad Bagdad. I början av 1940-talet attackerade arabnationalistiska grupper den dåvarande stora judiska befolkningen i Bagdad. Många judar mördades brutalt vilket ledde till judarnas ofrivilliga flykt från Irak."

Anmäl
2015-01-25 17:57 #36 av: tarantass

Jag har inte förnekat det. Pogromerna i Irak står det förresten om i Wikipedia. Jag skriver uttryckligen (kursivering här)

"Såvitt jag vet har muslimer och muslimska regimer i allmänhet behandlat judar väldigt mycket bättre än vad kristna har behandlat dem." (#18)

och det är det – proportioner, historia och sammanhang – svenskar, inklusive dig vad det verkar, visar en förbluffande och farlig okunnighet om. Ni talar inte om antisemitism bland muslimer, ni talar om muslimsk antisemitism som om antisemitismen vore en integrerande del av islam.

Det är ett lika bra sätt att komma åt den som det vore att behandla kristen antisemitism som en integrerande del av kristendomen eller kristen kultur.

Och det är ett lika stort bidrag till ett avspänt förhållande mellan muslimer och andra som det vore mellan kristna och andra att göra detta i en situation där den muslimska världen efter en lång kolonial historia och med ekonomi, politiska förhållanden och militärmakt på sin sida klämmer åt den kristna världen till vad som skulle kunna bli en avgörande strid.

Anmäl
2015-01-25 18:12 #37 av: [Carpinus]

#36  Uttrycket "i allmänhet" är en populär brasklapp...

Ja, man kan läsa om mycket på Wikipedia! Till exempel om

• ...hur nazistisk propaganda på 30-talet  ökade spänningarna mellan arabiska befolkningsgrupper och judiska flyktingar.
  • ... att "Ett flertal av de nationalistiska partier som bildades i arabstaterna hade den tyska nationalsocialismen som förebild."
  • ...hur Stormuftin av Jerusalem, Haj Amin al-Husseini, såg framför sig "ett heligt islamiskt krig med Tyskland mot världens alla judar."
  • ...att delar av idéerna från den tyska nazismen levde vidare i Mellanöstern efter andra världskriget, nu med en judisk fiende i staten Israel.
  • ...hur "den antisemitiska propagandan i arabvärlden har idag stora likheter med kampanjerna i 30-talets Tyskland, vilket har bidragit till uppkomsten av en ny distinktion: New Antisemitism."
  • ...att "islamister använder sig av den antisemitiska idétraditionen med vissa strofer ur Koranen som utgångspunkt."
  • ..."hur det "i flera arabiska och muslimska länder finns en antisemitism som i olika grad tillåts i medier, undervisning och politik.
  • ...att "antisemitismen där inte "har konfronterats med någon motsvarighet till den kritiska självrannsakan som de flesta västeuoropeiska länder periodvis genomgår."
  • ...och hur "demokraternas senator Hillary Clinton har fördömt antisemitismen i palestinska skolböcker."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antisemitism

Anmäl
2015-01-25 18:18 #38 av: tarantass

Nu får du ta och ge dig med fula insinuationer och att sätta likhetstecken mellan att försöka förstå och medlöperi. Det är inte hederligt. Det är inte ens verklighetstroget att indirekt demonisera folk på det viset.

Börja läsa på om den andra sidan också. Ställ upp motsvarande listor för västerländsk antisemitism och för mindre dålig behandling av judar från respektive håll. Och låt bli att begränsa tids- och geografiska perspektiv så att de lagom ser ut att stödja din tes.

Anmäl
2015-01-25 18:24 #39 av: [Carpinus]

#38 Jag ser ingen anledning att lägga upp diskussionen så att den stämmer in i din mall.  Du ville ha en debatt och du fick den.

Anmäl
2015-01-25 18:32 #40 av: tarantass

Nej. Jag fick tjafs med en person som tydligen likställer förståelse med medlöperi och historisk proportionering med moralisk relativisering, som inte vill granska sin egen sida på samma villkor som en främmande sida och som dessutom inte tilltror mig hederlighet nog för en diskussion.

Anmäl
2015-01-25 18:34 #41 av: Hayabusa

Så som det beskrevs i TV-programmet, jag utgår ifrån att det var korrekt återgivet, så kom hotet mot judarna i Malmö från personer med ursprung från mellanöstern. Huruvida kristen antisemitism varit grövre & värre kan jag inte uttala mig om, men det blir en klen tröst för de som drabbas i Malmö. 

Anmäl
2015-01-25 18:38 #42 av: [Carpinus]

#40 Så vitt jag kan se har du gjort allt för att försöka fjärma diskussionen från det som den egentligen skulle avhandla, nämligen situationen i Malmö. Den som fått Simon Wiesenthal-Centret att avråda judar att resa till Malmö, och som får allt fler judar att lämna staden.

Anmäl
2015-01-25 20:02 #43 av: tarantass

Det är i just precis sådana situationer folk, både avsiktligt och aningslöst, börjar skapa sådana stämningar som leder till trakasserier i motsatt riktning. Lynchjustis, generalisering att "de är dåliga allihop". Tecken på det finns här i tråden, de har blivit vanliga och accepterade i Sverige, och de behöver bemötas.

Trakasserierna mot judar, däremot, har jag inte sett någon här som har bestridit det vidriga i. Hade jag sett det hade jag också inskridit. Och förmodligen blivit tillskriven motsatt ensidighet mot den du tillskriver mig.

Anmäl
2015-01-26 10:21 #44 av: [Carpinus]

Det radikala Islamska partiet Hizb ut-Tahrir i Danmark har som mål att införa globala sharialagar. Organisationen som samlar stora skaror på sina möten har planer på att etablera sig även i Sverige.  Enligt Sydsvenskan har partiets förre talesman i Skandinavien Fadi Abdulatif dömts till fängelse vid  två tillfällen. Det första var när han spridde antisemitiska flygblad med uppmaningen till mord på judar: ”Döda dem var ni än träffar på dem!” Andra domen var för olaga hot mot dåvarande statsministern Anders Fogh Rasmussen.

Anmäl
2015-01-26 10:36 #45 av: [Carpinus]

Från den efterföljande chatten till programmet:

"Bubelbee": "Varför försökte ni att förklara antisemitismen med Israel/Palestinakonflikten. Ni hade väl (hoppas jag) aldrig försvarat nazister med motiveringen vad kommunisterna gjorde mot tyska territorier?"

Petter Ljunggren: "Nej, du har rätt i att det aldrig får bli en ”ursäkt”, och jag hoppas det inte uppfattades så. Men det är klart att det är en konflikt som eldar på antisemitiska attityder. Men vi gick ju in på hur det också finns en antisemitism i form av t ex dramaserie baserad på Sions vises protokoll etc."

Anmäl
2015-01-27 08:34 #46 av: [Carpinus]

Expressens ledarsida gör idag bl.a. följande iakttagelse beträffande Malmösyndromet:  "Medan offrens frihet inskränks går förövarna trygga. Att attackera judar framstår som helt riskfritt. Av 137 anmälningar de senaste två åren i Malmö har inget lett till åtal. Därtill ska läggas ett stort mörkertal, skolan valde exempelvis att inte polisanmäla den elev som önskade skicka sin lärare till gaskamrarna.

Kanske kan flatheten förklaras med att antisemitismen i Malmö tar sig andra uttryck än förr. Medan hotet tidigare främst kom från högerextrema krafter har förövarna i dag ofta rötter i Mellanöstern.

Via arabiska tv-kanaler sprids hatpredikningar mot judar och de klassiska myterna om hur de ritualmördar barn. Och svenska judar får klä skott för vad som sker i Israel-Palestina-konflikten hundratals mil bort. Men det officiella Sverige tycks fortfarande ha oändligt mycket lättare att fördöma en sverigedemokrat som Björn Söder än inbjudna hatpredikanter."

Anmäl
2015-01-27 09:26 #47 av: [Carpinus]

Även om hotbilden i Malmö är speciell så vore det naivt att tro att problemet enbart är lokaliserat dit. T.ex. känner judar i Göteborg också av den ökande antisemitismen.

"Göteborg har pekats ut som den stad i Sverige där det finns flest islamister som rest för att kriga i Mellanöstern och sedan återvänt.

– Jag känner en stor oro över det. Vi har nu en hotsituation de flesta av oss aldrig upplevt tidigare", säger George Braun, ordförande för stadens judiska församling till Aftonbladet.

Anmäl
2015-01-31 10:03 #48 av: [Carpinus]

Lite synd att UG inte granskade vad den förre ordföranden i Malmös kommunstyrelse socialdemokraten Ilmar Reepalus hållning har betytt för acceptansen av judehatet i Malmö. När president Obamas sändebud var här 2012 för att bilda sig en uppfattning av situationen  i Malmö sade hon spontant till media efter att ha träffat Reepalu att  "Jag vet inte vad som finns i hans huvud eller hjärta. Men jag vet att språket han använder är antisemitiskt".

Anmäl
2015-02-02 12:22 #49 av: [Carpinus]

#48 Vid en titt i backspegeln hittar man den här gamla tråden anno 2010. Och situationen har ju inte blivit bättre sedan dess...

Anmäl
2015-03-18 16:00 #50 av: [Carpinus]

Ur ledare i Helsingborgs Dagblad 15 mars 2015: "Inte minst i Skåne har S-företrädare trampat rejält fel i debatten om antisemitism. Frågan lyfts i Socialdemokraternas egen idé- och debattidskrift Tiden Magasin. Den som håller i pennan är Lundasociologen Klas Gustavsson, med ett förflutet i studentförbundet (S). Namn och episoder passerar revy. Gustavsson tar upp hur Ilmar Reepalu (S) i Malmö använde ”klassisk antisemitisk retorik”. Detsamma gjorde Veronica Palm, ordförande i Stockholms arbetarekommun, när hon bloggade om Ship to Gaza. Och Adrian Kaba, S-ledamot i Malmös kommunstyrelse, spred ”bisarra antisemitiska konspirationsteorier”. Ett par andra namn som figurerar i artikeln är Pierre Schori och Omar Mustafa."

Anmäl
2015-07-19 10:41 #51 av: Hayabusa

Shirley Tsubarah, 25 år, växte upp i Malmö men flyttade till Israel för 4 år sedan. Läs hennes berättelse här:

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/07/19/har-kan-jag-vara-judinna/

Anmäl
2015-07-19 13:18 #52 av: sanna70

Det var både sorglig och tragisk läsning. .  Det är också ofattbart att detta får fortgå idag - år 2015. Politiker som pratar sig varma om den "mångkulturella" landet Sverige borde skämmas! Att ställa olika minoritetsgrupper mot varandra borde vara straffbart, även för politiker för dem har vetat detta hela tiden och jag minns så väl den senaste valet när dem skrek om SD och alla rasister som ställer till det i Malmö. .  Idag vet vi bättre. .  Vi vet att Regeringen och även lokalpolitiker inte ser judehat som något allvarligt. Om dem hade gjort det så skulle vi inte läsa dessa sorgliga livsöden och människor som flyr från Sverige..  

Anmäl
2015-07-20 09:30 #53 av: [.Victoria.]

Det är bra att folk får upp ögonen för det riktiga judehatet.
Den största gruppen i Sverige som bidrar till judehatet är muslimer, situationen kommer bara att förvärras av massinvandringen och hur regeringen ställer sig på Palestinas sida i konflikten.

Anmäl
2015-07-20 12:57 #54 av: Mysan59

Det är konstigt att vissa sitter och försvarar nånting som sker idag mot judarna, när samma personer samtidigt sitter här och fördömer Hitler och nazisterna (med all rätt) som gjorde ungefär samma sak.

Anmäl
2015-07-20 13:07 #55 av: sanna70

#54 Jag har också reagerat på det vid flera tillfällen. Vissa har starka åsikter och fördömer Hitler och nazisterna som dödade miljontals Judar men dem verkar inte se något fel i att judar flyr från Sverige pga alla hatbrott och mordhot från andra minoritetsgrupper. Locket på. . 

Anmäl
2015-07-20 13:13 #56 av: [.Victoria.]

#55 Vänstern I ett nötskal. Dummare politiker får man leta efter.

Anmäl
2015-07-20 14:27 #57 av: [Túrwen]

What Victoria said!

Anmäl
2015-07-22 12:02 #58 av: [Carpinus]

"Vår samtids mycket engagerade antirasister som märker ord och letar rasism i varje upptänklig vrå har mycket svårt att förhålla sig till rasismen mot judar i Sverige. Problemet är nämligen att det inte är nazister som är huvudproblemet, det är invandrade, och barn till invandrade från Mellanöstern som utsätter judarna för rasistiska glåpord."---

"Berättelsen om rasismen i Sverige följer, enligt antirasisterna, ett mycket förenklat mönster: majoritetsbefolkningen är längst upp i maktpyramiden och längst ned befinner sig utomeuropeiska invandrade. Rasism mellan minoriteter, exempelvis mellan muslimer och kristna från Mellanöstern, eller den rasism som judar utsätts för av de med rötter i Mellanöstern är komplicerad. Dessa fall stör berättelsens logik.

Idén om strukturell rasism bygger på ekonomiskt samt socialt kapital. Rasism som uttrycks av personer som tillhör en påstått svag grupp gentemot individer som tillhör en stark grupp passar därför inte in i analysen. Det anses förvisso vara rasism, men inte rasism som kan inordnas i ett strukturellt mönster. Det är dags för antirasisterna att uppdatera teorierna efter verkligheten, inte tvärtom."

Adam Cwejman på GP

Anmäl
2017-06-27 21:10 #59 av: Carpinus

Återknyter till en debatt som tyvärr inte har blivit mindre aktuell med åren...

Statsminister Löfven har uttryckt sin avsky över de nazister som vi fått se marschera på våra gator, och det är bra. Dessa tåg väcker obehag hos de flesta, fast givetvis måste det kännas allra mest hos medborgare med judiska rötter. Men lika klarspråkig är inte vår stadsminister om det hot som judar ser som det största, nämligen det hat som förts hit av invandrare från Mellanöstern.

Naomi Abramowicz tar upp detta på Expressens ledarsida idag, och skriver bland annat: 

"År 2020 vill Löfven bjuda in världssamfundet till en internationell konferens om Förintelsen i Sverige.
Men det spelar ingen roll hur många tjusiga konferenser Stefan Löfven anordnar, så länge han inte vågar prata om orsakerna till antisemitismen i Sverige."---

"Nej, det är uppenbart att Löfven inte vågar tala klarspråk om antisemitism så länge det är ”fel” avsändare. Det är lätt att fördöma nazister. Men när det handlar om judehat bland invandrare från Mellanöstern är det betydligt mer obekvämt att prata om.

#58 De judar som intervjuas i reportaget (i DN) ger dock en annan bild än statsministerns när det gäller antisemitismen i Sverige. De ser inte nazister som det största hotet. Fredrik Sieradzki vid judiska informationscentret i Malmö säger att Sverige har importerat en konflikt med ursprung i Mellanöstern. Aron Verständig, ordförande för judiska församlingen i Stockholm, anser att den våldsbejakande islamismen är det största hotet mot judar i dag. "---

http://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/tala-klarsprak-om-antisemitismen-lofven-/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-06-30 09:02 #60 av: Carpinus

"Personer med extremradikal bakgrund har bjudits in som föreläsare till moskén i Borås. En är dömd för att uppmana till mord på judar, uppger Borås Tidning. 

– Alla dessa förespråkar radikal islam som exempelvis jihadism och martyrskap, säger Peder Englund, avdelningschef för Centrum för säkerhet och beredskap i Borås till BT."---

http://www.expressen.se/gt/moskens-forelasare-vill-att-judar-mordas/

(Tyvärr är artiklarna i Borås Tidning på prenumerantsidor, så där går det inte att få fram vilka föreläsarna är.)

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-06-30 09:37 #61 av: landsbygdsbo

Historiskt sett stämmer det. Det vill säga fram till slutet på artonhundratalet.

Sedan dess eskalerar judehatet i Muslimska länder.

Judeförföljelser i Kristna länder har ju pendlat men man har i stort sett alltid haft en aversion gentemot Judarna. Frankrike och de östeuropeiska länderna var väl värst fram till 1935 då nationalsocialisterna tog över den rollen.

De socialistiska länderna (CCCP och sateliter) övertog de bruna socialisternas roll efter kriget. Massmord på Judar förekom i bla Polen efter kriget.

Men idag är tvivelsutan den statssanktionerade antisemitismen utbredd i de Muslimska länderna. Och då majoriteten av alla flyktingar som kommit de senaste tio åren kommer därifrån så har naturligtvis dessa strömningar ökat där dessa flyktingar koncentreras.

Nu måste man skilja mellan antisemitism och sionism.

Att kritisera Israel är inte samma sak som att kritisera Judar o Judendom.

Och vi bör kritisera Israel för att man inte behandlar alla lika, alla de som bor i områden som Israel kontrollerar.

Att sedan Israel slår tillbaka mot angrepp är inget att säga om.

Att Israel stänger sina gränser för att förhindra angrepp är även det OK.

Självklart är väl att om en organisation bryter mot lagen och hetsar mot en folkgrupp så ska den organisationen fråntas möjligheten till detta. Ex genom att deras lokaler stängs, teknisk utrustning beslagtas och de ansvariga åtalas.

Hävdar jag exempelvis att majoriteten av alla muslimska stater idag är antisemitiska så är det knappast hets utan förmer fakta.

Hävdar jag däremot att vi ska mörda alla Muslimer eller kasta ut dem så är det uppenbart hets. Det gäller naturligtvis även om vi byter ut ordet Muslimer mot Judar.

Anmäl
2017-06-30 09:41 #62 av: landsbygdsbo

De socialistiska rörelserna har i sina initialskeden ofta haft med Judar. Till stor del beroende på att Judar varit högutbildade och haft en liberal inställning i politiken i Europa. Men sedan när dessa socialistiska rörelser blir statsbärande så innebär dessa välutbildade Judar ett problem. De analyserar och kritiserar...och blir då ett hot mot betonghäckarna. Därför drog ju kommunisterna i östblocket igång antisemitiska strömningar efter kriget. Vilket bla resulterade i det kraftiga inflödet av östeuropeiska Judar till Israel under femtio och sextiotalet.

Anmäl
2017-06-30 09:53 #63 av: Hayabusa

#61 Spänningarna mellan arabländerna och judarna började sannolikt med Balfourdeklarationen 1917. När staten Israel bildades 1948 så blev de i princip omedelbart attackerade av omkringliggande arabländer - i syfte att "kasta ut dem". Hade de (arabländerna) lyckats med sitt uppsåt så hade troligen staten Israel inte existerat idag. Nu blev det inte så och sedan dess har motsättningarna pågått.

Anmäl
2017-06-30 10:17 #64 av: landsbygdsbo

Den första aliyan dvs inflyttningen skedde
1882-1903 då ca 35 000 judar flyttade in till området, då kontrollerat av Turkarna

Den andra aliyan dvs inflyttningen skedde 1904-14
Första kibbutzen Degania grundas 1909, och den första självförsvarsorganisationen Ha-Shomer samma år. Då började intressekonflikterna. Judarna försvarade sin odlingar mot stölder, ofta brutalt.

Man fick in en hel del Judar från det pogrom plågade Ryssland och bland dem fanns obildade våldsamma män som användes som vakter.

En orsak till problemen var att de stora markägarna bodde i Jerusalem och Beirut såg en möjlighet att tjäna en hacka och sålde av mark till judar. Mark som bebotts av arrendatorer i århundraden. Dessa informerades ofta inte för än Judarna kom för att ta sin nyinköpta mark i besittning. Skillnaden mellan det arabiska markägandet där arrendatorer odlade och betalade arrende och det Judiska där markägarna själva brukade marken gjorde att många fd arrendatorer blev arbets och bostadslösa. Det resulterade naturligtvis i förbittring och hat. Men skulden låg ju hos de feodala godsägarna i Jerusalem o Beirut inte hos de Judar som ärligt köpt marken.

Sedan kan man nog med fog hävda att Frankrikes och framförallt Storbritanniens agerande i och kring regionen i fråga lade grunden för det infekterade läget vi har idag.

Anmäl
2017-06-30 10:30 #65 av: Carpinus

Oavsett ursprunget till judehatet hos vissa muslimer så är det idag något vi nu upplever i vårt land och som väcker internationell uppmärksamhet. Vad gör man, och vad gör man inte, från svensk sida för att komma tillrätta med den här situationen?

Anmäl
2017-06-30 10:33 #66 av: landsbygdsbo

Enkelt, vill du praktisera och marknadsföra hat så hör du inte hemma här.

En sådan gäst är som färsk fisk...den börjar lukta efter en tid ;)

Anmäl
2017-06-30 10:42 #67 av: Carpinus

#66 Javisst, vi vill ju gärna tycka det, men det verkar som om ingen vill befatta sig med situationen, allt medan allt fler judar packar och tackar för sig (utöver de som emigrerar av andra skäl).

Och många av hatarna är ju faktiskt födda här, så de är inte gäster utan här för att stanna.

Anmäl
2017-06-30 12:28 #68 av: landsbygdsbo

Även permanent bonde tenderar ibland att börja "lukta fisk" Skämtar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.