Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 3284 ggr
AndersE
0

Majoritet trots allt?

Från flera håll påpekas att en majoritetsregering kanske inte är omöjlig trots allt. Det krävs nämligen inte hela miljöpartiet:

"Ja. Jag tycker att enskilda miljöpartister borde visa mod och ansvar. Deras lojalitet bör styras av var det finns hopp att driva grön politik med miljö och klimat i fokus."

Redan på valnatten uttryckte Muf-ordföranden Niklas Wykman en liknande förhoppning.

"Nu vill det till att se om det finns två miljöpartister som är verkliga antirasister och som kanske också är det mittenparti som de gett sken av i valrörelsen. Finns det två sådana har vi stabil majoritet", sa han förhoppningsfullt till di.se.

Bara för ett par år sedan var krafterna starka i Miljöpartiet emot ett samarbete med Socialdemokraterna, konstaterar Reshdouni.

"Jag minns än i dag hur flera Miljöpartister bad mig att inte rösta i en kongress för ett samarbete med Socialdemokraterna för tre år sedan."

Källa: Di.se

blombuketten
0

Ok, så nu ska man dela Mp i två läger? Ja, det låter ju väldigt seriöst Obestämd.

AndersE
0

#1 Ja, seriöst vore det ju. En fantastisk gärning om två personer visade ett sådant ansvarstagande att landet kunde regeras med större stabilitet.

Maria
0

Jag har röstat på Miljöpartiet bl.a av den anledningen att vad jag har kunnat läsa mig fram till så är MP ganska blocklöst. Man driver sin egen politik varhelst den gynnas.

Veligt tycker vissa men jag tycker faktiskt inte det.

/Maria

[Fiction]
0

Jag ser inte gärna att MP delas upp i två läger, det verkar bara onödigt krångligt. Däremot hade jag gärna sett att MP anslöt sig till Alliansen i sin helhet.

blombuketten
0

Nja, jag har svårt att se det seriöst om man delar upp partiet i två delar, allra helst med tanke på det fina valresultat de faktiskt fick.

AndersE
0

Det finns tydligen rätt stora möjligheter för ett omval i Värmland!

"Här finns det spekulationer om att många som har röstat rödgrönt skulle byta block för att ge alliansen egen majoritet, och på det sättet minska Sverigedemokraternas inflytande i politiken.

I Värmland är det totalt tolv riksdagsmandat som står på spel och alliansen behöver bara två till för att få egen majoritet."

Källa: sr.se

Ett sådant omval kan tydligen bli av till våren…

AndersE
0

En annan möjlighet spekuleras det nu kring.

Många tror att sverigedemokraterna får svårt att hålla ihop sin riksdagsgrupp. Det har ju visat sig på flera håll i landet att företrädare lämnar partiet då de upptäcker vilka värderingar partiet faktiskt står för.

Så kan det bli även i riksdagen…

[ElisabethYL]
0

Då kanske det blir en del politiska vildar i riksdagen..

AndersE
0

#8 Ja, jag tror inte alls det är omöjligt.

Ett enfrågeparti kommer ju i riksdagen behöva konfronteras även med andra frågor. I ett sådant parti är det troligt att det uppstår splittring.

Ett "klassiskt" exempel för sd är utrikespolitik. Partiet saknar en sådan - förutom att man vill att Sverige går ur EU. Orsaken är att de äldre partimedlemmarna är nazister som ju ogillar judar och därför stöder Palestina i den konflikten. De yngre partimedlemmarna med partiledaren själv i spetsen ogillar istället muslimer/araber och står alltså på Israels sida.

Jag gissar det finns fler sådana frågor som kan orsaka splittring och göra att vi får se "politiska vildar".

killershrew
0

Folkpartiet bör ta sitt ansvar o regera med de rödgröna!

[ElisabethYL]
0

#6 kompletterar med att länka till Värmlands folkblad och Nya Wermlands-Tidningen, som är de två "länstidningarna" här…

Det har varit mycket skriverier om det, sök på val/omval i sökrutan…

VF

NWT

AndersE
0

#10 ???

Maria
0

#10 Haha, det var ju en riktigt rolig vinklingSkrattande

/Maria

killershrew
0

#12 Blir lite trött på att höra det där om hur miljöpartiet skall "ta ansvar" o se till att det blir en majoritetsregering. Dörrren svänger väl åt båda hållen.

ala02
0

Centern kan ju också samregera med de rödgröna, då kanske de får lite trovärdighet för sin miljöpolitik igen. Det blir ju fortfarande en rödgrön koalition.

killershrew
0

#15 Sant, båda alternativen räcker till egen majoritet.

ala02
0

Det är ju inte helt ovanligt med S och C i kommunerna, där funkar det ju. Lite väl mycket Stockholmsperspektiv i riksdagen, M har väl snart ingen från övriga Sverige i ledande ställning.